Onderzoeken

Kleren maken de m/v? Volgens de onderzoekers Ron Dotsch en Carmel Sofer wel

Je hebt natuurlijk een uiterlijk dat je meekrijgt van je ouders (of van de plastisch chirurg). Maar je hebt ook een uiterlijk dat je jezelf aanmeet. Met kapsels, make-up en kleding bijvoorbeeld. Dat zegt toch ook wel iets over je persoonlijkheid? Schat je de kans dat iemand in pak hoogopgeleid is, bijvoorbeeld niet veel groter in dan de kans dat iemand in een slobbertrui met mayonaisevlekken dat is? ‘Ja’, zegt Ron Dotsch van de Universiteit Utrecht. Maar het signaal dat iemand daarmee afgeeft, hoeft niet zomaar overeen te komen met zijn werkelijke aard. ‘Dat soort signalen kun je ook faken. Kleding kun je bijvoorbeeld zelf uitzoeken, zolang het kleding is die bijna iedereen kan betalen.’ Hetzelfde geldt voor make-up: mét make-up worden vrouwen als aantrekkelijker beoordeeld dan zonder. Maar, zo ontdekte de sociaalpsycholoog Carmel Sofer tijdens promotieonderzoek onder Dotsch’ begeleiding: een vrouwengezicht dat ‘te’ aantrekkelijk is, vertrouwen we minder dan gemiddeld aantrekkelijke vrouwen. Zaken zoals make-up en kleding kunnen dus flink wat veranderen aan de inschatting die we maken. Maar dat betekent niet dat je echt onbetrouwbaarder wordt met elke extra laag plamuur die je op je gezicht smeert.

Florentine of Destiny Naam maakt uit voor schoolcarrière

Onderzoek Kansenongelijkheid. Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje, wordt weleens gezegd. Die uitspraak is misschien meer waar dan we vermoeden, weet hoogleraar Eddie Denessen.

 

Zelfs een naam kan al een verschil maken voor de schoolloopbaan van een kind. Florentine maakt meer kans te worden uitgedaagd dan Destiny, omdat de elitenaam Florentine positievere associaties oproept bij haar leraar. Dat blijkt uit voorlopige resultaten van hoogleraar Eddie Denessen, verbonden aan de Radboud Universiteit. Hij doet onderzoek naar kansenongelijkheid onder kinderen.

 

Wat heeft u onderzocht? ,,Middels een namentest heb ik onderzocht welke associaties leraren bij bepaalde meisjesnamen hebben. Daarmee laat ik zien dat zij elite- namen onbewust associëren met hoge prestaties, en arbeidersnamen met lagere prestaties. De test laat zien dat namen niet neutraal zijn.

 

Hoe werken die associaties door in de klas?

 

Associaties zorgen ervoor dat je iets snel kunt doen, zonder erover na te denken. Dat is een normaal psychologisch proces en het helpt je om je werk sneller en effectiever te doen. Maar associaties kunnen ook doorslaan in vooroordelen. Als dat gebeurt, kunnen leerkrachten kinderen niet meer onbevangen zien en zenden ze hoge of lagere verwachtingen uit.

 

Hoe kun je dat zien?

 

Hoge verwachtingen zie je terug in aanmoedigen, uitdagen, constructieve feedback geven. Maar ook non-verbale verwachtingen ontgaan leerlingen niet. Als ze naar een leerkracht kijken, weten leerlingen in een fractie van een seconde of hij verschillende verwachtingen heeft. Het beste is dat leraren van álle leerlingen hoge verwachtingen hebben. Je helpt een kind niet door je verwachtingen te temperen. Daarom helpt het leraren om zich bewust te worden van hun associaties.

 

Bent u verrast door de uitkomst van uw onderzoek?

 

Er zijn allerlei studies die laten zien dat opleidingsniveau van de ouders en andere sociale kenmerken van kinderen aanjagers zijn van verwachtingen. Tien jaar geleden hebben we zo’n test ook al eens gedaan met allochtone jongensnamen als Achmed, Ibrahim, Abdulla en typisch Nederlandse namen als Luuk en Tim. Daar vonden we ook dat leerkrachten sterkere positieve associaties hadden met Nederlandse namen en dat de prestatiekloof tussen de Turkse en Marokkaanse kinderen en de Nederlandse kinderen bij die leerkrachten groter was.

 

Speelt alleen de gezinsachtergrond een rol?

 

Nee, uit Duits-Nederlands onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ook van kinderen met overgewicht minder wordt verwacht. Ik kan een hele lijst noemen van kenmerken die leerkrachten kunnen meenemen in hun beeldvorming over leerlingen. Uiterlijk, namen, maar ook of je dialect spreekt, een Nijmeegse tongval of een Limburgs accent hebt. Het kan meteen lagere verwachtingen triggeren.

 

Hoeveel invloed hebben dit soort vooroordelen?

 

Zelfs of een leraar alleen maar betrokkenheid van ouders verwácht, speelt mee in hoe hij een leerling benadert. Je hoeft bij wijze van spreken thuis niks te doen, als de leerkracht maar dénkt dat je betrokken bent, kan je kind er in de Cito-scores op vooruitgaan. Daarom zeg ik weleens tegen ouders: ‘Je moet aan reputatiemanagement doen. Je moet geïnteresseerd overkomen bij de leerkracht, want daar heeft je kind profijt van.

60 procent werkenden beoordeelt nieuwe collega’s op uiterlijk

‘Echte schoonheid zit van binnen’, is een veel gehoord statement als het aankomt op knap zijn. Maar in de praktijk blijken we daar toch een tikkeltje anders over te denken. 62 procent van de werkende Nederlanders beoordeelt een nieuwe collega op zijn of haar uiterlijk.

 

Lees hier verder.

Zelfvertrouwen vergroten: ‘t kan in 2 minuten (volgens Harvard)

Er bestaat zoiets als een superbooster voor je zelfvertrouwen die zo simpel is dat hij al binnen 2 minuten werkt. Oja, en hij verlaagt je stress-niveau. Waar ik het over heb? Dat laat ik Harvard professor Amy Cuddy liever uitleggen… Hint: iets met lichaamstaal en je brein.

 

Amy Cuddy, professor in sociale psychologie, kwam in dit onderzoek van haar universiteit Harvard tot een ontdekking die meer dan wonderbaarlijk was.

 

Ze maakte voor aanvang van de studie ongeveer deze stelling: “Ons brein heeft effect op ons lichaam. Maar heeft ons lichaam andersom ook effect op ons brein?”

 

Het antwoord was: ja.

 

Lees hier verder.

Waarom jij niet dezelfde kleding kunt dragen op je werk als Mark Zuckerberg

Als je denkt dat de sobere outfits van Mark Zuckerberg en Steve Jobs niet uitzonderlijk zijn, heb je het mis. Van jou wordt verwacht dat je in je beste pak een presentatie geeft. Figuren als Zuckerberg lopen in een hoodie een meeting binnen en zouden nog geprezen worden ook. Waar vroeger de stof en design van je kleding juist prestige uitstraalden, is dat nu anders. Juist de rijken mensen lopen vaak in simpele, bijna saaie, kleding. Waarom doen ze dat? En waarom kom jij niet zomaar weg met zulke kleding op je werk? Er is onderzoek gedaan naar waarom zij daar wél mee weg komen. Lees hier verder.

Wat een witte jas voor een dokter doet

negentiende eeuw om zichzelf te onderscheiden van kwakzalvers en charlatans. Tot de dag van vandaag wordt de witte jas geassocieerd met medische geleerdheid en autoriteit en tegelijkertijd met ­intimidatie en afstand tussen arts en patiënt. Om die laatste reden dragen psychiaters en kinderartsen meestal geen witte jas en laten huisartsen hem sinds de jaren zestig ook aan de kapstok hangen.

 

Los van de status vinden ­medisch studenten en beginnende dokters een witte jas ­handig omdat ze in de zakken massieve hoeveelheden opschrijfboekjes, kaartjes met handzame informatie en geheugensteuntjes, pennen, stemvorken, oorkijkers, reflexhamers en natuurlijk ­hun stethoscoop kunnen meezeulen.

 

Net als brugklassers met een zwaar overbeladen rugzak kun je de aspirant-artsen in het ziekenhuis onmiddellijk herkennen aan volgestopte en sterk uitpuilende witte jaszakken. Lees hier verder.

Met deze 5 kledingtips maak je een goede eerste indruk bij opdrachtgevers

Diverse onderzoeken wijzen uit dat de eerste indruk het belangrijkst is. Is deze positief, dan zal de ander onbewust geneigd zijn je meer positieve effecten toe te dichten.

 

Ook zal je gesprekspartner in alles een bevestiging proberen te vinden van dat beeld, want we willen graag gelijk krijgen. Maak je later een foutje, dan wordt dit sneller door de vingers gezien. Dit wordt ook wel het Halo-effect genoemd.

 

Omgekeerd zal iemand die een negatieve indruk van je heeft daar slechts met heel veel moeite van af te brengen zijn, het zogeheten Horn-effect.

 

Als ondernemer word je dus in de eerste ontmoeting met potentiële opdrachtgevers meteen in een hokje gestopt. Het is daarom van groot belang dat die eerste indruk positief is.

 

Kleding speelt hierbij een belangrijke rol, want daarmee geef je onbewust een boodschap af. Maar wat is verstandig om te dragen? En welke kleding kun je beter mijden? Vijf tips van imagodeskundige Zabeth van Veen. Lees hier verder.

Zo ziet de ideale werknemer eruit

De cijfers bewijzen het: wie er goed uitziet, maakt meer kans op promotie of salarisverhoging. Door Reinier Kist.

 

Sportieve mensen verdienen meer en krijgen makkelijker een baan, blijkt uit een meta-analyse van het Duitse onderzoeksinstituut IZA. Als je af en toe naar pilates gaat of de Dam tot Dam-loop hebt afgelegd, is het dus geen gek idee om dat op je cv te vermelden.

 

Maar daar houdt het verband tussen fysieke kenmerken en je carrière niet op. De kleur van je huid, de omvang van je buik, hoe wit je tanden zijn – onderzoek bevestigt keer op keer dat hoe mensen eruitzien beïnvloedt wat ze verdienen, hoeveel kans ze maken op een promotie en of ze worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

 

Verbanden tussen maatschappelijk succes en uiterlijk zijn de gestolde vooroordelen van een samenleving. Daarom worden ze bijgehouden door instanties als het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Wat gebeurt er als je ze op een hoop gooit? Oftewel: hoe ziet de ideale werknemer eruit?

Lees hier verder

Een goede kledingkeuze kan zomaar 20% salaris meer betekenen

Nieuw onderzoek van de University of Chicago toont aan dat hoe je op je werk verschijnt, invloed heeft op je salaris. 14.500 werden 13 jaar gevolgd nadat zij van school gingen. Wetenschappers interviewden in die tijd ‘de proefkonijnen’ en die kregen ieder een stijlscore mee. Hieruit blijkt dat mensen die zich beter kleden zo’n 20% meer verdienen dan de rest.

 

Ik heb eerlijk gezegd de paar afgelopen paar warme dagen weer mijn ogen uitgekeken. Witte leggings: maak er poetsdoeken van! Ik heb nog nooit gezien dat dat monster ook maar IETS voor een vrouw deed. Het zelfde geldt voor werkschortachtige tuniekjes die ik zag bij hyperslanke vrouwen, die echt geen naveltruitjes aanhoeven, maar iets er tussenin kan natuurlijk best. En dan die s(ch)andalen. Hallo medevrouwen: u doet uzelve er tekort mee.

 

Lees hier verder.

Solliciteren: hoe belangrijk is de eerste indruk?

Vrouwen die knap en slank zijn worden beter beoordeeld tijdens sollicitatiegesprekken. Maar juist niet voor managementfuncties. Bovendien zijn vrouwen meer beïnvloedbaar als het gaat om ‘knappe’ uiterlijke kenmerken dan mannen. Snap jij het nog? Het draait allemaal om de eerste indruk, stelt psycholoog Roos Vonk in haar boek.

 

Mensen hebben binnen een halve minuut al een eerste indruk van je. Naast dat je die zelf lichtelijk kunt beïnvloeden met je kleding, houding en gezichtsuitdrukking, is die eerste indruk voornamelijk afhankelijk van de ontvangende partij. Zorgen dat je goed overkomt is in veel situaties belangrijk, zo schrijft Roos Vonk in haar boek ‘De eerste indruk’ (herziene versie). Denk aan een eerste date, een zakelijke afspraak of als je ergens op gesprek gaat voor een nieuwe baan. Iedereen wil een goede eerste indruk maken.

 

Lees hier verder.

Hoe zelflerende robots al onze vooroordelen overnemen

Niets menselijks blijkt de chatbot vreemd, ondervond Microsoft vorig jaar, toen het softwareconcern een kunstmatig intelligente meisjesbot losliet op internet. Binnen 24 uur trok Tay, zoals ze werd genoemd, vuilbekkend over Twitter, onder meer roepend dat Hitler gelijk had, feministen in de hel moeten branden en oud-president Bush achter de aanslagen van 11 september zit.

 

Lees hier verder.

Met deze 5 kledingtips maak je een goede eerste indruk bij opdrachtgevers

Diverse onderzoeken wijzen uit dat de eerste indruk het belangrijkst is. Is deze positief, dan zal de ander onbewust geneigd zijn je meer positieve effecten toe te dichten.

 

Ook zal je gesprekspartner in alles een bevestiging proberen te vinden van dat beeld, want we willen graag gelijk krijgen. Maak je later een foutje, dan wordt dit sneller door de vingers gezien. Dit wordt ook wel het Halo-effect genoemd.

 

Omgekeerd zal iemand die een negatieve indruk van je heeft daar slechts met heel veel moeite van af te brengen zijn, het zogeheten Horn-effect.

 

Als ondernemer word je dus in de eerste ontmoeting met potentiële opdrachtgevers meteen in een hokje gestopt. Het is daarom van groot belang dat die eerste indruk positief is.

 

Kleding speelt hierbij een belangrijke rol, want daarmee geef je onbewust een boodschap af. Maar wat is verstandig om te dragen? En welke kleding kun je beter mijden? Vijf tips van imagodeskundige Zabeth van Veen.

 

Lees hier verder.

De schoonheidsbonus bestaat inderdaad

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand – wie zijn de rijksten van het land? De mensen met het mooiste uiterlijk, wordt vaak verondersteld. Al decennialang doen economen en psychologen onderzoek naar het bestaan van zo’n beauty premium: zo toonden Amerikaanse studies onder andere aan dat afgestudeerde rechtenstudenten en managers met een knap uiterlijk meer verdienen dan collega’s met een, in de woorden van de onderzoekers, „benedengemiddeld aantrekkelijk” uiterlijk.

 

De schoonheidsbonus bestaat inderdaad, maar alleen maar omdat er achter een mooi gezicht vaak andere positieve kenmerken schuilgaan, zoals een hogere intelligentie. Dat ontdekten Satoshi Kanazawa van de London School of Economics en zijn collega Mary Still van de University of Massachusetts.

 

In hun onderzoek kwam nog iets opvallends naar boven: juist ‘zeer onaantrekkelijke’ mensen hebben óók een hoger salaris. Deze kleine groep verdient steevast meer dan ‘gewoon’ onaantrekkelijke werknemers en soms zelfs meer dan werknemers met een gemiddeld of mooi voorkomen.

 

Lees hier verder.

Kleding beïnvloedt de drager

In een studie uit 2012 getiteld ‘Enclothed Cognition’ gingen researchers na in welke mate kleren hebben op de psychologische processen van de drager. De symbolische betekenis van een outfit in combinatie met de fysieke ervaring van het dragen van een kledingstuk werd door de wetenschappers nagegaan door een experiment met doktersjassen. In een van de tests kregen de proefpersonen een doktersjas aan. Groep A werd verteld dat het een doktersjas was en groep B dat het een jas van een schilder was. De mensen met de doktersjas, die ook de link legden met een dokter, konden de taken die ze kregen van de researchers met meer focus uitvoeren dan zij die dachten dat ze gekleed gingen als een schilder. De link van de studie 2012 staat hieronder.

 

Lees hier verder.

Haarloze heren blijken het nogal goed te doen bij de dames

Een onderzoek aan de universiteit van Pennsylvania van ene Albert E. Mannes, die toevalligerwijs zelf ook kaal is, heeft dit onderzocht.

 

Lees hier verder.

Hoe je outfit je manier van denken beïnvloedt

Onderzoek bewees eerder al dat kledij een effect heeft op je psychologische mindset, maar nu blijkt uit een paper in Social Psychological and Personality Science dat wie zich formeel kleedt, ook op een andere manier denkt.

 

We kennen allemaal wel het effect van een nieuw lingeriesetje, een jurk waarin je curves perfect uitgespeeld worden of rode lippen: je voelt je op slag een stuk aantrekkelijker. Het psychologisch effect van formele kledij is ook al eerder bewezen, want wie het draagt, voelt zich competenter, creatiever en rationeler dan zijn collega’s in casual outfits, die zichzelf eerder als vriendelijk en kalm omschrijven.

 

Lees hier verder.

Gezichtskenmerken bepalen 58 procent van eerste indruk

Specifieke kenmerken van iemands gezicht bepalen voor meer dan de helft welke indruk hij of zij achterlaat, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

 

De grootte, de positie en het uiterlijk van specifieke gezichtsonderdelen zoals de neus, de mond en de wenkbrauwen kunnen voor 58 procent voorspellen of iemand als dominant, vriendelijk of aantrekkelijk wordt beoordeeld.

 

Zo worden gezichten met grote ogen relatief vaak als aantrekkelijk beschouwd. Laaghangende wenkbrauwen geven mensen een meer vriendelijke uitstraling.

 

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS. Lees hier verder.

Even op je mobieltje kijken. Wanneer kan het nou wel of niet?

Hij brandt in je zak. Je probeert te luisteren naar je tafelgezelschap, heus, maar je voelt al dat er weer twee berichtjes op je smartphone binnenkomen. En is dat niet een mention van Twitter? Toch maar even op je telefoon spieken onder tafel, zonder dat de rest van het gezelschap het ziet.

 

Niet echt netjes, toch?

 

Nee. Het Amerikaanse Pew Research Center heeft nu onderzoek gedaan naar wat Amerikanen wel en niet vinden kunnen in het gebruik van mobiele telefoons. Het onderzoeksinstituut vroeg ruim 3.000 mensen naar hoe zij hun mobiel gebruiken en waar. Ook moesten de ondervraagden aangeven in welke ruimtes of bij welke gelegenheden zij het gepast vinden een telefoon te gebruiken. Nu de mobiele telefoon zo prominent deel is van ons leven moeten we immers ook weten wat wel en niet sociaal geaccepteerd is. In Nederland zijn er inmiddels 22 miljoen mobiele telefoonaansluitingen – dat zijn meer aansluitingen dan er inwoners zijn, dus. Lees hier verder.

Meet de waarde van een vrouw niet op basis van haar kleding

Je kunt het nooit goed doen: Als je je blouse allemaal dichtknoopt ben je preuts, maar als je decolleté toont ben je weer een slet. Helaas kan een stukje stof de aannames van mensen over jouw persoonlijkheid en hoe makkelijk je in bed te krijgen bent dicteren.

 

Terre Des Femmes, een Zweedse organisatie die opkomt van de rechten van vrouwen, probeert het denken in stereotypen te doorbreken met de campagne: Don’t measure a woman’s worth by her clothes. De afbeeldingen laten verschillende vooroordelen zien gebaseerd op de roklengte, diepte van het decolleté en hakhoogte. De maatstaven variëren van preuts tot hoer en het opvallende is dat geen enkele associatie positief is.Lees hier verder.

Filantropie door bedrijven – niets meer dan een ‘moetje’?

Heeft een allesverwoestende orkaan de communicatie volledig platgelegd? Geen zorgen. De Vodafone Foundation zorgt voor mobiele noodnetwerken. Ontbreekt het boeren in Ethopië aan de kennis om hun ondernemingen te laten groeien? De Rabobank Foundation leert ze hun gewassen efficiënter te bewerken en verstrekt kleine leningen.

 

Maar daar uitgebreid over praten, doen deze goededoelenstichtingen liever niet. Waarom is dat? Is dat bescheidenheid of zijn de filantropische praktijken niet veel meer dan een maatschappelijk verantwoord ‘moetje’? NRC Q zoekt het uit en sprak erover met ASML, Vodafone, Achmea, Rabobank en ABN Amro. Lees hier verder.

Slimmer overkomen: 5 (bizarre!) wetenschappelijke adviezen.

Je baas, collega’s, familie of vrienden; sla ze allemaal om de oren met je (vermeend) enorme intelligentie – want met wat hulp van deze wetenschappelijk onderbouwde informatie en verrassende adviezen kom je een heel stuk slimmer over. Wie wil dat nou niet?!

 

Of je het nu wil als (jonge) professional, strijdend voor een plekje hogerop de carrière-ladder, of omdat je interessant wil overkomen op het eerstvolgende verjaardagsfeestje: niemand laat een kans om intelligenter over te komen liggen. Laat staan een hele lijst aan kansen. Die heb ik namelijk voor je, gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar manieren waarop intelligentie wordt beoordeeld – en hoe je je omgeving op zijn minst de indruk kan geven dat je IQ de pan uit rijst – of dat nu zo is, of niet. “Fake it ‘till you make it”, zullen we maar zeggen! Alles wat je tot nu toe deed om slimmer over te komen, werkt niet. Lees hier verder.

Man vs vrouw: clichés verklaard vanuit de neurologie.

Het brein blijft een enigma binnen de wetenschap. We snappen nog steeds niet hoe al die bloedvaten, hersencellen en zenuwen samenwerken om ons leven vorm te geven. Daar komen dan nog eens de overduidelijke genderverschillen bij, die volgens neurologen een rol spelen in de hersenwerking. Zo zou je geslacht niet alleen bepalend zijn voor de gezondheid van je brein, maar ook voor de manier waarop het functioneert. Hier volgen enkele clichés over man en vrouw, verklaard vanuit de neurologie.

 

Een gemiddeld brein weegt ongeveer 1,36 kilogram, wat een kleine 2 procent van ons lichaamsgewicht is. Het eist daarnaast maar liefst 20 procent van onze energie op, meer dan eender welk ander orgaan, én 20 procent van onze zuurstof.

 

‘Meer en meer onderzoek toont aan dat mannelijke en vrouwelijke hersenen veel meer verschillen bevatten dan we voordien dachten’, verklaart neuropsychiater Louann Brizendine. Met een beetje hulp van deskundigen onthullen we hier de laatste ontdekkingen over de impact van de seksen op het brein. Lees hier verder.

Experiment toont hoe we ons laten leiden door uiterlijk

Een betrouwbaar gezicht brengt geld op | Peter Van der Hallen

 

Zou je je geld toevertrouwen aan iemand met een betrouwbaar gezicht maar een slechte reputatie? Ja, beweren Britse wetenschappers: meer dan we denken, laten we ons beïnvloeden door het uiterlijk.Wat bepaalt of we bereid zijn ons geld toe te vertrouwen aan een onbekende? Deze vraag stelden wetenschappers van de Universiteit van Warwick zich. Na een serie experimenten kwamen ze tot de ontdekking dat mensen eerder geneigd zijn om hun geld te investeren bij personen die er betrouwbaar uitzagen, ook al werden die door de onderzoekers in een kwaad daglicht gesteld. Lees hier verder.

Negativiteit werkt aanstekelijk

Te veel naar klachten en negatieve praat luisteren maakt je niet enkel dommer, het vreet ook aan je motivatie. Trevor Blake, succesvol ondernemer en schrijver van ‘Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life’, beweert op basis van neurowetenschappelijk onderzoek dat onze hersenen als een spier werken. Als ze worden blootgesteld aan negativiteit, absorberen ze die.

 

Volgens Blake is er een groot verschil tussen problemen en klachten: “Mensen die klagen willen geen oplossing, ze willen enkel dat je meegaat in hun negativiteit. Dit beschadigt je hersenen zelfs als je enkel passief luistert. En als je hun gedrag probeert te veranderen, word je waarschijnlijk zelf het onderwerp van een klacht.” Blake somt dan de volgende drie strategieën op om jezelf en je hersenen te beschermen tegen zulke klachten:

 

1. Creëer afstand

 

Klagers zijn als kettingrokers volgens Blake: je kan proberen hun slechte gewoonte te veranderen, maar dat is niet gemakkelijk en hun rook is ook nefast voor je eigen gezondheid. Als het niet lukt om een negativo op andere gedachten te brengen, blijf je maar best op afstand. Je hersenen zullen je op termijn bedanken voor de rust, want negatieve mensen zijn energievampieren. Ze zuigen je volledig leeg.

 

2. Vraag de klager om het probleem op te lossen

 

Probeer de klager verantwoordelijkheid te doen nemen voor een oplossing. Reageer op een klacht met iets als: “En wat ga jij daar aan doen?” Je zal merken dat de meeste klagers gekrenkt afdruipen als je op die manier reageert (omdat je ze niet geeft wat ze willen), maar sommigen zullen van de gelegenheid gebruik maken om tot een oplossing te komen.

 

2. Bescherm jezelf

 

Gebruik mentale technieken om jezelf te beschermen tegen eindeloze klachten. Blake raadt aan om je in je gedachten terug te trekken naar je favoriete plek terwijl je gesprekspartner vloekt en tiert.

Cv’s krijgen slechts 6 seconden

Redactie HRPraktijk | Bas Ammerlaan

 

Een curriculum vitae krijgt zes seconden om een recruiter te overtuigen. Toch zeggen ze veel langer te besteden aan het bestuderen van cv’s. De meeste recruiters zeggen minstens vier minuten te besteden aan het bestuderen van een cv, maar onderzoek met eye-tracking van consulent The Ladders wijst uit dat ze in de praktijk maar een paar seconden nodig hebben om te bepalen of een sollicitant geschikt is voor een vacature. Volgens de onderzoekers geeft dit aan dat prioriteiten stellen in een cv van groot belang is.

 

Relevante informatie

 

Volgens de onderzoekers vinden recruiters in een professioneel opgesteld cv sneller de cruciale informatie dan in een gewone sollicitatie of een online profiel. Hierbij wordt opgemerkt dat online profielen vaak foto’s bevatten die recruiters afleiden: “Foto’s hebben een natuurlijke aantrekkingskracht op het menselijk oog, wat de recruiter ervan afhoudt om de relevantste informatie, zoals ervaring en vaardigheden, te vinden,” aldus The Ladders.

 

Details

 

80 procent van de zes seconden wordt besteed aan de naam, de huidige functie en het huidige bedrijf, vroegere functies en bedrijven, de start en het einde van de voorafgaande betrekkingen, de start en het einde van de huidige betrekking en het gevolgde onderwijs van de sollicitant. “Daarbuiten gebeurt niet veel meer dan een oppervlakkige scan naar sleutelwoorden die betrekking zouden kunnen hebben op de openstaande betrekking,” volgens de onderzoekers. Aanvullingen als een begeleidende brief of andere details op een cv krijgen amper aandacht en hebben dus weinig invloed. 

Bij sollicitaties gaat het om de looks, daarna pas om de capaciteiten

Aantrekkelijkheid, zelfvertrouwen en fitheid zijn de belangrijkste voorspellers voor succes op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van het SCP. Niet opleidingsniveau, etniciteit of leeftijd, maar aantrekkelijkheid, zelfvertrouwen en fitheid zijn de belangrijkste voorspellers voor succes op de arbeidsmarkt. Recent onderzoek van de Volkskrant bevestigde het beeld dat bij Sollicitaties het om de looks gaat, daarna pas om de capaciteiten. Lees hier verder.

Knappe politici winnen wereldwijd.

Wanneer we in het stemhokje een kruisje zetten en zo bepalen wie ons land gaat regeren dan laten we ons leiden door verkiezingsprogramma’s. Niet door uiterlijke schoonheden. Tenminste..dat maken we onszelf wijs. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk iets anders… Wetenschappers tonen aan dat het uiterlijk van politici een sterke invloed heeft op de kiezer. Die invloed is wereldwijd overal even sterk. Mensen hebben zelfs ongeacht hun nationaliteit wereldwijd dezelfde ideeën over hoe een goede politicus eruit moet zien. Lees hier meer.