Met deze 5 kledingtips maak je een goede eerste indruk bij opdrachtgevers

Diverse onderzoeken wijzen uit dat de eerste indruk het belangrijkst is. Is deze positief, dan zal de ander onbewust geneigd zijn je meer positieve effecten toe te dichten.

 

Ook zal je gesprekspartner in alles een bevestiging proberen te vinden van dat beeld, want we willen graag gelijk krijgen. Maak je later een foutje, dan wordt dit sneller door de vingers gezien. Dit wordt ook wel het Halo-effect genoemd.

 

Omgekeerd zal iemand die een negatieve indruk van je heeft daar slechts met heel veel moeite van af te brengen zijn, het zogeheten Horn-effect.

 

Als ondernemer word je dus in de eerste ontmoeting met potentiële opdrachtgevers meteen in een hokje gestopt. Het is daarom van groot belang dat die eerste indruk positief is.

 

Kleding speelt hierbij een belangrijke rol, want daarmee geef je onbewust een boodschap af. Maar wat is verstandig om te dragen? En welke kleding kun je beter mijden? Vijf tips van imagodeskundige Zabeth van Veen.

 

1. Let op je socialmediaprofiel

 

“Je LinkedIn-profiel is heel belangrijk, want mensen kijken altijd eerst online voor ze met je in contact komen. Zorg ervoor dat je er op social media verzorgd uitziet en succes uitstraalt. Bedrijven doen graag zaken met succesvolle ondernemers. Sluit je Facebook- en Twitterpagina af voor onbekenden of let heel goed op wat jij of anderen erop zetten.”

 

“Ben je benieuwd hoe jouw foto op anderen overkomt, ga dan eens naar de website Photofeeler.com. Hier kun je mensen uit de hele wereld je foto laten beoordelen. Je kunt zelf aangeven hoe je graag over wil komen en vervolgens checken of dit klopt.”

 

2. Kleed je fatsoenlijk

 

“Veel zzp’ers zijn goed in hun werk, maar realiseren zich niet dat ze zichzelf moeten verkopen met hun kleding. Zorg ervoor dat je er bij binnenkomst fatsoenlijk uitziet. Draag bijvoorbeeld geen oud, gedateerd colbert. Anders denken anderen dat je gedateerde gedachten hebt, terwijl je juist bent ingehuurd omdat je innovatief of creatief bent. Je hoeft er niet hypermodern uit te zien, maar wel goed verzorgd en bij de tijd.”

 

“Let ook op je uitstraling. Mensen gaan liever in zee gaan met een vriendelijk persoon. Heb je van nature geen vrolijke blik, krul dan je mondhoeken omhoog of zeg iets aardigs bij de introductie.”

 

3. Koop kleding die bij je past

 

“Je gesprekspartners kijken altijd onbewust of wat ze zien en horen met elkaar overeenkomt. Het totaalplaatje moet kloppen. Wie betrouwbaar wil overkomen, moet geen Hawaïblouse dragen. En een techneut in een driedelig pak met das is niet in overeenstemming met het beeld dat de meeste mensen hebben. Een ruitjescolbert met een mooie spijkerbroek kan weer wel.”

 

“Ook met een creatief beroep is een das niet handig. Je kunt je creativiteit wel benadrukken met mooie details, zoals een bijzonder pochet of een aparte bril of bijzondere schoenen. Kijk dus wie je bent en wat je wil uitstralen en stem daar je kleding op af.”

 

Als je er als zzp’er duur uitziet – mooi (broek)pak, goed horloge, fatsoenlijke sieraden – kun je bovendien een hoger uurtarief vragen. Je klant ziet kwaliteit en is bereid daarvoor te betalen. Vraag je echter 140 euro per uur terwijl je gekleed bent in een rommelig jasje en een vlek in je broek, dan voelt de klant zich direct belazerd, terwijl jij het geld misschien wel dubbel en dwars waard bent. Zorg er dus voor dat wat je van binnen hebt ook aan de buitenkant zichtbaar is.”

 

4. Kies de juiste kleur

 

“Kleuren sturen onbewust het beeld dat we van de ander hebben. Bruin komt aimabel, vriendelijk en toegankelijk over, maar straalt geen leiderschap en dynamiek uit. Blauw daarentegen is altijd goed. Dat oogt het meest betrouwbaar. Je kunt een blauw pak bovendien bij elke gelegenheid dragen. Grijs komt ook zakelijk en betrouwbaar over, maar wel wat conservatiever. Maar als je jonger bent, kan dat een goede keuze zijn. Heb je donker haar, dan onttrekt een lichtgrijs pak energie.”

 

“Een zwart pak is voor begrafenisondernemers, uitsmijters of maffiosi. Dat kun je dus beter mijden.”

 

“Met beige kleding maak je jezelf onbelangrijk. Dat is niet verstandig als je business probeert binnen te halen. Ook een rode das moet je in die situatie vermijden. Rood is een dominante kleur, waarmee je de ander overrulet. Let maar op: regeringsleiders die een vriendschappelijk gesprek met collega’s voeren, dragen meestal een blauwe das.”

 

5. Vrouwen let op: niet de bloot en te strak

 

“In Zweden was onlangs een onderzoek waarbij mannen foto’s van vrouwen moesten beoordelen. Hen werd gevraagd om een reactie op de hoogte van de hak, de diepte van het decolleté en de lengte van de rok. Geen enkele associatie bleek positief. Vrouwen werden ofwel beschouwd als preuts ofwel als slet. Ze hebben het dus niet makkelijk.”

 

“Ik adviseer vrouwen om niet te bloot of te strak gekleed te gaan. Anders boet je in op je overtuigingskracht. Dit betekent niet dat je er tuttig uit moet zien. Een jurk mag best vrouwelijk zijn.”

 

“Let ook goed op hoe de kleding valt. Ga zitten: kruipt je rok niet op? Buig voorover: heb je geen inkijk? Bloot leidt mannen af en vrouwen raken erdoor geïrriteerd.”