Inschrijven Inspiratiebrief

Met de ImagoMatch inspiratiebrief willen we u inspireren, op ideeën brengen en uitnodigen voor events die kunnen bijdragen aan uw business of personal performance.

We adviseren onze klanten objectief, ook in onze inspiratiebrief. Deze wordt niet gesponsord.

Veel plezier met het lezen van onze maandelijkse thematische inspiratiebrieven.

Schrijf u hier in:



Kunt u het niet lezen of geen afbeeldingen zien?  Bekijk deze e-mail in een browser

Inspiratiebrief Winter 2016 / 2017 ImagoMatch


Deze inspiratiebrief gaat uiteraard over afsluiten en een nieuw begin. In december vliegen de lijstjes ons om de oren, zijn we zakelijk en privé druk-druk-druk en willen we ook nog als “ons beste zelf’ voor de dag komen. Zowaar een uitdaging. Daarom van alles over etiquette (hoe heurt het eigenlijk?), het verminderen van de decemberblues, het scheiden van zakelijk en privé , handige tips en adresjes en uiteraard ook nog wat herkenbaarheid en jolijt in de vorm van een FLOP 10, oftewel: wat we in 2017 niet meer willen zien.

Met deze inspiratiebrief hoop ik je, als klant of relatie, te ondersteunen en te inspireren. Want een jaar goed afronden en een nieuw jaar fijn beginnen maakt niet alleen jezelf, maar je hele omgeving blij. 

Bedankt voor jullie vertrouwen en leuke, interessante opdrachten afgelopen jaar.

Alle goeds voor de komende weken en graag tot ziens in 2017!
ImagoMatch
Zabeth van Veen

Ik val maar direct met de deur in huis ZOENETIQETTE

Na deze tips, zijn er geen smoesje meer om niet naar de Kerst- of Nieuwjaarsborrel te gaan. 
 
De laatste decennia is er qua omgangsvormen vaak nog maar een vage scheidslijn tussen zakelijk en privé. Dat kan lastig zijn bij kerst- en nieuwjaars-recepties en/of borrels. 
 
Eigenlijk is het nonsens om collega’s en zakenrelaties, allemaal een Brabantse of Limburgse drieklapper te geven. Het is belangrijk te weten dat het onzin is dat je mensen kust die net aan je werden voorgesteld of die je zuiver professioneel kent. Wees daarin ook duidelijk naar de omgeving. Zakelijk volstaat een warme hand en een open glimlach. Zoenen mag, maar houdt het dan op eentje.
 
De Vlaamse etiquettespecialist Kevin Strubbe (link: http://www.culiconsulting.be) geeft deze tips:
•    De kus zelf moet zeer oppervlakkig en van korte duur zijn. Je kust dus zeker niet op de mond! Dat privilege geniet alleen je partner.
•    De dame beslist of er gezoend wordt. Als een vrouw haar uitgestrekte arm aanbiedt, dan is dit een duidelijk signaal dat er niet gezoend zal worden, maar een hand wordt gegeven. Het is dan uiteraard niet aan de ander om haar dan alsnog bij te trekken en te zoenen.
•    De man volgt het aantal zoenen dat de vrouw geeft. Het is immers vervelend als je nog in de lucht hangt met getuite lippen als de andere zich al heeft omgedraaid: het zogenaamde ‘luchtkussen’.
•    Bijkomende aanrakingen, buiten het vasthouden van de rechterhand van de persoon, zijn niet toegestaan, zeker niet bij mensen die je amper kent. Het best buig je lichtjes naar de andere persoon toe en houd je de linkerhand een beetje naar achteren.
•    Om verwarring en lichte botsingen te vermijden geef je bij voorkeur 1 kus op de rechterwang. Of men 1, 2 of 3 kussen geeft, hangt af van het gebruik dat de andere persoon zich eigen heeft gemaakt.
 
Nog meer zoen inspiratie: 
Lees hier verder
Gouden tip: Draag een Zoenbutton 
Hoe je je vooral niet moet gedragen op de Kerst- of Nieuwjaarsborrel tips:
Gedraag je aub ook niet als de zgn. Kerstcasanova  😉
De Britse horecaketen Browns kwam op basis van een ludieke enquête te weten welke types je geheid tegenkomt op een decemberborrel op het werk. De zogenaamde Kerst-Casanova is met 69% de vervelendste van allemaal, maar wie tref je er nog meer?
Lees hier verder.
Kijk ook eens op deze link. Zabeth op Pinterest met hoe het ” heurt ” tips
Waarom december echt een feestje waard is, en de winterblues bestaat
Mensen die gevoelig zijn voor een winterdepressie (of de mildere vorm: winterblues) voelen dit zo eind januari op z’n ergst, omdat ze dan al zo lang met zo weinig zon moeten doen. De derde maandag in januari wordt om die reden zelfs ‘Blue Monday’ genoemd, de meest trieste dag van het jaar.
Lees hier verder.
Door Dirkje van Bennekom op 16 december 2016. 
    DE FLOP 10 OUTFITS
1. Broeken met gaten en/of scheuren bij mensen boven de 25 jaar
2. Ondergoed. Het heet niet voor niets zo. Als je hemdjes draagt (niet op de werkvloer) pas je wat eronder zit aan.
3. Zwarte en blauwe lippenstift: alsof je aan het zuurstof moet
4. Overjassen die niet doen wat ze zeggen, namelijk niet over de jas eronder heen vallen. 
5. Baseball caps, recht of omgedraaid: het is zo vorige eeuw
6. Te korte jacks in de winter. Armoedig, onflatteus en ongezond: onderbuik, pelviszône en bovenbenen warm houden.
7. Bij zakelijk gerelateerde recepties en/of borrels sexy lopen wezen. Kies als vrouw tenue de ville: een mooi mantel- of broekpak met 1 of 2 statement accessoires laat je feestelijk en zakelijk voor de dag komen. Draag dat kleine zwarte jurkje in privé-tijd!
8. Houthakkershemden op kantoor
9. Leggings boven maat breinaald
10. In het algemeen: doe eens wat anders dan die eeuwige (overgewaardeerde) spijkerbroek!
    En voor de mannen: 
glitterbaarden inspiratie voor december 
Cadeautips mogen natuurlijk ook niet ontbreken in onze inspiratiebrief
Opgepast: als mannen een cadeau krijgen dat ze niet leuk vinden, twijfelen ze eerder aan de toekomst van hun relatie dan vrouwen. Zo bleek in 2008 uit Amerikaans onderzoek. Lees hier verder.
Gezond kan ook heel leuk zijn, inspiratie voor de Kersttafel:
Tips voor een goed feest 
Die lees je hier FEEST-FEEST-FEEST
En dan tenslotte: heb je goede voornemens en/of uitzicht op een nieuwe baan/uitdaging of wil je eindelijk eens goed in beeld of op het podium. Voel je je executive, maar druk je je je naar buiten nog niet zo uit? Wil je veranderen, maar wel jezelf blijven? Bel me!
 
Met gepaste trots kan ik vertellen dat ik in de afgelopen maanden professionals heb gecoacht van onder andere. PWC, Ricardo, Achmea, Dura Vermeer, Verstegen accountants & adviseurs, Stratego-po -Gemeente Leusden, locale Rabobanken, 
S Heeren Loo.
 
Ook gaf ik in het afgelopen kwartaal lezingen en workshops over vooroordelen, zichtbaarheid en personal branding voor onder andere Universiteit Tilburg, Rabobank Hoofdkantoor, Gemeente Zevenaar, Axioncontinu, Novisource, Fynch, Rotterdam PartnersRicardo Rail.
 
Ik hoop dat jij volgend jaar ook in dat rijtje staat.
Enkele van bovenstaande nieuwe referenties vind je op www.imagomatch.nl/referenties.
 
Zabeth in de media terugkijken kan ook via http://imagomatch.nl/mediapublicaties/.
 
Zabeth werkt sinds 2016 samen met toptrainers van de Supervrouwen Academy te boeken via http://supervrouwenacademy.nl/personal-branding/
Zabeth is inmiddels 2 jaar te boeken via Sprekersbureau Zijspreekt:  


Met alle goeds voor een opgeruimd einde van 2016 en een succesvol 2017. Als zijnde de beste versie van je zelf. Ga ervoor!
Warme groet!
Zabeth van Veen

ImagoMatch inspiratiebrief voorjaar 2016

Beste lezer,

Wat maakt je geloofwaardiger en gelden die regels voor iedereen? Hoe belangrijk is uiterlijk bij leiderschap of solliciteren? Waarom is zelfinzicht belangrijk voor het aansturen van mensen? Met deze voorjaarsinspiratiebrief, met het accent op leiderschap, willen we je als klant of relatie ondersteunen en inspireren om het beste uit jezelf te halen en dit zichtbaar te maken voor anderen.

Deze vernieuwde inspiratiebrief is een klein cadeautje dat we je willen geven als dank voor je vertrouwen in ImagoMatch en voor alle warme aanbevelingen die we krijgen. Iedereen verdient het om gezien te worden, daar draaien onze diensten om. Voor groepen geven we interactieve masterclasses, trainingen en presentaties. En voor professionals m/v bieden we verschillende effectieve coachingsessies op maat.

Thema: invloed van uiterlijkheden op leiderschap


Onderwerpen
1. Verkiezingen VS, inhoud of uiterlijk?
2. Zabeth als spreker over autoriteit, communicatie en uiterlijkheden
3. Onderzoek: Beslissers laten zich leiden door je foto’s op sociale media
4. Handig om te weten: Kleding, trends 2016 en leiderschap m/v
5. Executive Performance coaching en charisma
6. Zabeth Proof
Verkiezingen in de VS, inhoud of uiterlijk?

Het zal niemand ontgaan zijn: de verkiezingen in de Verenigde Staten staan voor de deur. De presidentskandidaten brengen niet alleen inhoudelijk, maar ook met hun uitstraling boodschappen over en beïnvloeden daarmee kiezers. De kandidaten Bernie Sanders (74) en Donald Trump (69) schelen slechts vijf jaar, maar qua energieniveau en uitstraling lijkt het leeftijdsverschil tussen Sanders en Trump veel groter. De te rode das van Trump versterkt zijn lawaaierige manier van communiceren. Sanders daarentegen mist de power-uitstraling die mensen graag bij een Amerikaanse leider zien. Zijn niet in het oog springende kleding bevestigt en versterkt deze indruk.

Advies: 
Sanders: Meer contrast in de kleding, maakt dominanter. 
Trump: Draag een zacht blauwe das, je gedrag is zonder rode das al dominant genoeg.

Experiment van de Volkskrant
De Volkskrant probeert de verkiezingsuitslagen te voorspellen met een interessant experiment.Hierin nemen politicologen (die naar de inhoud kijken) het op tegen evolutionaire psychologen (die zich richten op het uiterlijk en het gelaat). Interessant om even te lezen.
De psychologen voorspellen:
Kiezers hebben een voorkeur voor symmetrische, rechte en mannelijke trekken. Daarom zal Sanders uiteindelijk afvallen en maakt Clinton een grote kans. Trump zal winnen als er tijdens de verkiezingen sprake is van internationale spanningen. Een ander interessant onderzoek van de psychologen, over het gezicht van leiderschap, is hier te vinden.
De politicologen voorspellen:
Politicologen zijn van mening dat de inhoud, instituties en sociale structuren bepalen hoeveel kans een kandidaat heeft. Daarom voorspellen zij dat Clinton uiteindelijk de Democratische nominatie krijgt en dat Clinton president zal worden omdat Trump de Republikeinse Partij te veel verdeelt.


Solliciteren?Lees dan even dit onderzoek:
Je foto, je visitekaartje
Beslissers laten zich leiden door je foto op sociale media. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Gent. Wie een geschikte foto op zijn Facebook-pagina plaatst, heeft 40 procent meer kans om te worden uitgenodigd voor een gesprek.
Ester van Heuven, directeur met veel ervaring in werving en selectie van personeel, over haar eigen ervaringen:
Bij het werven van nieuwe collega’s gebruik ik altijd social media. Dat doe ik overigens alleen bij kandidaten waar ik geïnteresseerd in ben. Als motivatie en cv niet passen bij het profiel, dan leg ik ze sowieso gelijk aan de kant. Bij interesse typ ik eerst de naam via ‘Google’ in. Meestal komt dan eerst LinkedIn naar boven. Daar kijk ik of het LinkedIn profiel overeenkomt met het cv die de kandidaat heeft gestuurd. Vaak is dat niet het geval en is het LinkedIn-profiel uitgebreider of juist korter. Is het profiel langer, dan kijk ik wat er nog meer voor interessants staat, bij korter denk ik toch: mmm.. de kandidaat heeft niet de moeite genomen zijn of haar LinkedIn goed bij te werken, pinpuntje.Daarna ga ik naar Facebook om te kijken of ik de kandidaat kan vinden. Bij een open profiel (als ik zou solliciteren zou ik mijn profiel altijd dichtzetten) klik ik door wat foto’s en wat tijdlijn berichten. Heel veel mensen hebben overigens een open (of gedeeltelijk open) profiel.  Zo krijg ik een indruk van wie iemand is en of dit past bij het vacaturueprofiel en hetgeen de kandidaat zelf heeft geschreven in zijn of haar sollicitatie. Bij een mismatch, is dat wederom een minpuntje. Foto’s zijn hier in erg belangrijk. Of berichten die gepost worden. Ik heb (echt!) een keer gelezen dat iemand zat te mopperen op zijn baas. Nou, die nodig ik dan never-nooit-niet uit.Foto’s hoeven op Facebook niet zakelijk te zijn, maar ook niet te ‘edgy’.  Als je aan het solliciteren bent, weet je dat er op je profiel gekeken kan worden en dan zou ik kiezen voor een informele profielfoto, passend in de lijn van de zakelijke foto die je op LinkedIn hebt staan. Of – om geen risico te nemen – dezelfde. Geen ‘duckface’ profielfoto en al helemaal geen foto in bikini. Ja, ik heb het allemaal gezien. Profiel dichthouden (of informeel nette foto’s) lijkt me het allerbeste.

Ik kijk soms ook naar hoeveel vrienden iemand heeft en of ik daar bekenden bij zie. Zo ja, (komt soms voor) dan check ik ‘live’ even bij die persoon. Dit doe ik ook bij LinkedIn. Alleen bij mensen waar ik echt in geïnteresseerd ben, want het kost best wat tijd.

Dus.. denk je een goede kans te maken op een functie, besteed vooral ook aandacht aan je social media (ik check trouwens soms ook nog even Twitter, even kijken waar iemand over schrijft) want dat kan – bij mij – juist het verschil maken. Als iemand online niet te vinden is, vind ik dat trouwens ook een pinpuntje. Dan denk ik toch: die heeft vast iets te verbergen of die is van een heel andere generatie en weet niet hoe het tegenwoordig werkt. ;))

Wil je zelf ook een goede foto voor je LinkedIn-pagina? Vraag Zabeth om informatie over het organiseren van een professionele fotoshoot voor jou en je collega’s of voor je netwerk of vereniging.

 

Hieronder zie je het resultaat van een professionele fotoshoot:

 

 

Het is belangrijk om je als professional ook visueel sterk te positioneren op je cv of LinkedIn profiel.

Fotograaf: Hans Peter

Deze voorjaarstrends 2016 voor leiders m/v

Dit voorjaar kent verschillende trends die bruikbaar zijn om meer autoriteit te creëren in je uitstraling. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van rechte lijnen, contrasten en felle kleuren.

– Inzet strepen en rechte lijnen  

Het dragen van strepen en rechte lijnen komt zakelijk over in het onderbewuste.   

– Inzet contrasten 

Contrasten helpen om meer dominantie en autoriteit uit te stralen. 

 – Inzet Ocean blue 

Wil je als leidinggevende naast professioneel, ook toegankelijk en informeel overkomen, dan draag je oceaanblauwe kleuren. Blauwtinten staan voor betrouwbaarheid. 

– Inzet felle en opvallende kleuren
Om zichtbaar te zijn en te blijven, bieden felle en opvallende kleuren een uitkomst. Door een rood jasje te dragen voor een presentatie trek je de aandacht nog meer naar je toe. Het is onmogelijk om een felle, opvallende kleur te negeren.

Mannen 

Hoe straal je leiderschap uit bij informele bijeenkomsten?  Een paar tips:

– Draag zakelijke kleuren zoals blauw, grijs, wit en rood op een andere manier.

– Een colbert is een pre, denk hierbij aan stijllinnen en laat de stropdas thuis.

– Bruine of suède schoenen komen minder formeel over.

– Een witte broek is het minst zakelijk. Vervang deze bij zakelijke bijeenkomsten door kaki of een andere lichte kleur.

– Zorg dat je in ieder geval een kraag draagt. Dus een overhemd of een T-shirt met colbert. Zo houd je in een informele setting toch autoriteit. 

– Alleen een overhemd op een nette broek is ook een optie tenzij je bij warm weer snel last hebt van transpiratie.

Kijk voor meer inspiratie bij Zabeth van Veen op Pinterest ook voor technische stijltips voor mannen.

Zabeth als spreker over autoriteit en het beïnvloeden van het onderbewuste door uiterlijkheden onder andere bij:

  • Women on Board programma van Deloitte, op 18 maart in Brussel voor vrouwelijke bestuurders ( besloten )
  • OnderNamen Woerden, 30 maart voor ondernemers.
  • 1 April bijeenkomst DVD Women, te gast bij gemeente Rotterdam )

Wil je Zabeth zelf inhuren als spreker? Klik dan hier
Zabeth is ook te boeken via sprekersbureau ZijSpreekt


Zabeth in de pers

  • Interview 1 maart 2016 Logeion
  • Interview maart 2016 Communicatie magazine
  • Interview 12 maart AD 
  • Interview Van Hilst communicatie, uitgave half mei 
  • Interview met Ondernamen maart-april editie Amersfoort en mei-juni editie Utrecht 


Executive Performance Coaching en charisma

Uit onderzoek van de Tuft University naar Het gezicht van succes, blijkt dat leiderschap van een gezicht is af te lezen. De gezichten die hoog scoorden op leiderschapeigenschappen, hoorden bij de directeuren van de meest succesvolle bedrijven. Werknemers zien charisma  als een belangrijke eigenschap voor een leider.

‘Executive Performance Coaching‘ is een coachingtrajext voor executives, bestuurders, managers en senior professionals die weten dat ze nog beter kunnen performen en die charismatischer willen overkomen. Wil je als werkgever leiderschap uitstralen, dan is Executive Performance Coaching een programma voor jou.

Zabeth Proof

Bij Zabeth Proof horen producten en diensten die Zabeth van Veen haar klanten aanraadt.  Het gaat hierbij om geteste producten met een goede prijs kwaliteitsverhouding, die een positief effect hebben op je zichtbaarheid.

Leiderschap en gezond uiterlijk

Zabeth Proof 1:

Na 3 jaar wetenschappelijk onderzoek, is sinds maart 2016 de innovatieve, gepersonaliseerde huidverzorgingsoplossing ageLOC Me van Nu Skin op de Nederlandse markt. Met ageLOC Me is het mogelijk om – op basis van 2.000 productcombinaties – een huidverzorgingsprogramma te creëren dat helemaal gericht is op jouw huid. De ingrediënten zijn puur natuur en hypoallergeen. Ze kunnen je helpen om je leiderschap te onderstrepen met een gezond uiterlijk. Geschikt voor mannen en vrouwen. (Info filmpje) Je kunt je via jan@maximumperformance.nl gratis opgeven voor informatie bijeenkomsten over anti-ageing en de laatste innovaties. Gezond ouder worden zonder snijden en spuiten.

Zabeth Proof 2: ImagoMatch heeft heel wat klanten met een technische achtergrond. Ze werken als projectleider, manager of adviseur in de bouw of ze geven advies op het gebied van treinen of rondom het spoor. Speciaal voor hen de tip om zich met “Zakenkleding voor de bouwplaats” te onderscheiden en leiderschap uit te stralen. Te bestellen op www.rivkas.nl   

 

Zabeth Proof 3: Hang bij het opruimen van je kledingkast de kledinghaakjes verkeerd om terug in je kast. Na een jaar weet je precies wat je dat hele jaar niet hebt gedragen. Dat breng je dan naar www.dressforsucces.nl waardoor mensen met weinig inkomen, goed gekleed naar hun sollicitatiegesprek kunnen gaan. Ook door oog te hebben voor anderen, kun je echt leiderschap zichtbaar maken. 

Download de nieuwsbrief hier!

ImagoMatch inspiratiebrief voorjaar 2016

Beste lezer,

Wat maakt je geloofwaardiger en gelden die regels voor iedereen? Hoe belangrijk is uiterlijk bij leiderschap of solliciteren? Waarom is zelfinzicht belangrijk voor het aansturen van mensen? Met deze voorjaarsinspiratiebrief, met het accent op leiderschap, willen we je als klant of relatie ondersteunen en inspireren om het beste uit jezelf te halen en dit zichtbaar te maken voor anderen.

Deze vernieuwde inspiratiebrief is een klein cadeautje dat we je willen geven als dank voor je vertrouwen in ImagoMatch en voor alle warme aanbevelingen die we krijgen. Iedereen verdient het om gezien te worden, daar draaien onze diensten om. Voor groepen geven we interactieve masterclasses, trainingen en presentaties. En voor professionals m/v bieden we verschillende effectieve coachingsessies op maat.

Thema: invloed van uiterlijkheden op leiderschap


Onderwerpen
1. Verkiezingen VS, inhoud of uiterlijk?
2. Zabeth als spreker over autoriteit, communicatie en uiterlijkheden
3. Onderzoek: Beslissers laten zich leiden door je foto’s op sociale media
4. Handig om te weten: Kleding, trends 2016 en leiderschap m/v
5. Executive Performance coaching en charisma
6. Zabeth Proof
Verkiezingen in de VS, inhoud of uiterlijk?

Het zal niemand ontgaan zijn: de verkiezingen in de Verenigde Staten staan voor de deur. De presidentskandidaten brengen niet alleen inhoudelijk, maar ook met hun uitstraling boodschappen over en beïnvloeden daarmee kiezers. De kandidaten Bernie Sanders (74) en Donald Trump (69) schelen slechts vijf jaar, maar qua energieniveau en uitstraling lijkt het leeftijdsverschil tussen Sanders en Trump veel groter. De te rode das van Trump versterkt zijn lawaaierige manier van communiceren. Sanders daarentegen mist de power-uitstraling die mensen graag bij een Amerikaanse leider zien. Zijn niet in het oog springende kleding bevestigt en versterkt deze indruk.

Advies: 
Sanders: Meer contrast in de kleding, maakt dominanter. 
Trump: Draag een zacht blauwe das, je gedrag is zonder rode das al dominant genoeg.

Experiment van de Volkskrant
De Volkskrant probeert de verkiezingsuitslagen te voorspellen met een interessant experiment.Hierin nemen politicologen (die naar de inhoud kijken) het op tegen evolutionaire psychologen (die zich richten op het uiterlijk en het gelaat). Interessant om even te lezen.
De psychologen voorspellen:
Kiezers hebben een voorkeur voor symmetrische, rechte en mannelijke trekken. Daarom zal Sanders uiteindelijk afvallen en maakt Clinton een grote kans. Trump zal winnen als er tijdens de verkiezingen sprake is van internationale spanningen. Een ander interessant onderzoek van de psychologen, over het gezicht van leiderschap, is hier te vinden.
De politicologen voorspellen:
Politicologen zijn van mening dat de inhoud, instituties en sociale structuren bepalen hoeveel kans een kandidaat heeft. Daarom voorspellen zij dat Clinton uiteindelijk de Democratische nominatie krijgt en dat Clinton president zal worden omdat Trump de Republikeinse Partij te veel verdeelt.


Solliciteren?Lees dan even dit onderzoek:
Je foto, je visitekaartje
Beslissers laten zich leiden door je foto op sociale media. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Gent. Wie een geschikte foto op zijn Facebook-pagina plaatst, heeft 40 procent meer kans om te worden uitgenodigd voor een gesprek.
Ester van Heuven, directeur met veel ervaring in werving en selectie van personeel, over haar eigen ervaringen:
Bij het werven van nieuwe collega’s gebruik ik altijd social media. Dat doe ik overigens alleen bij kandidaten waar ik geïnteresseerd in ben. Als motivatie en cv niet passen bij het profiel, dan leg ik ze sowieso gelijk aan de kant. Bij interesse typ ik eerst de naam via ‘Google’ in. Meestal komt dan eerst LinkedIn naar boven. Daar kijk ik of het LinkedIn profiel overeenkomt met het cv die de kandidaat heeft gestuurd. Vaak is dat niet het geval en is het LinkedIn-profiel uitgebreider of juist korter. Is het profiel langer, dan kijk ik wat er nog meer voor interessants staat, bij korter denk ik toch: mmm.. de kandidaat heeft niet de moeite genomen zijn of haar LinkedIn goed bij te werken, pinpuntje.Daarna ga ik naar Facebook om te kijken of ik de kandidaat kan vinden. Bij een open profiel (als ik zou solliciteren zou ik mijn profiel altijd dichtzetten) klik ik door wat foto’s en wat tijdlijn berichten. Heel veel mensen hebben overigens een open (of gedeeltelijk open) profiel.  Zo krijg ik een indruk van wie iemand is en of dit past bij het vacaturueprofiel en hetgeen de kandidaat zelf heeft geschreven in zijn of haar sollicitatie. Bij een mismatch, is dat wederom een minpuntje. Foto’s zijn hier in erg belangrijk. Of berichten die gepost worden. Ik heb (echt!) een keer gelezen dat iemand zat te mopperen op zijn baas. Nou, die nodig ik dan never-nooit-niet uit.Foto’s hoeven op Facebook niet zakelijk te zijn, maar ook niet te ‘edgy’.  Als je aan het solliciteren bent, weet je dat er op je profiel gekeken kan worden en dan zou ik kiezen voor een informele profielfoto, passend in de lijn van de zakelijke foto die je op LinkedIn hebt staan. Of – om geen risico te nemen – dezelfde. Geen ‘duckface’ profielfoto en al helemaal geen foto in bikini. Ja, ik heb het allemaal gezien. Profiel dichthouden (of informeel nette foto’s) lijkt me het allerbeste.

Ik kijk soms ook naar hoeveel vrienden iemand heeft en of ik daar bekenden bij zie. Zo ja, (komt soms voor) dan check ik ‘live’ even bij die persoon. Dit doe ik ook bij LinkedIn. Alleen bij mensen waar ik echt in geïnteresseerd ben, want het kost best wat tijd.

Dus.. denk je een goede kans te maken op een functie, besteed vooral ook aandacht aan je social media (ik check trouwens soms ook nog even Twitter, even kijken waar iemand over schrijft) want dat kan – bij mij – juist het verschil maken. Als iemand online niet te vinden is, vind ik dat trouwens ook een pinpuntje. Dan denk ik toch: die heeft vast iets te verbergen of die is van een heel andere generatie en weet niet hoe het tegenwoordig werkt. ;))

Wil je zelf ook een goede foto voor je LinkedIn-pagina? Vraag Zabeth om informatie over het organiseren van een professionele fotoshoot voor jou en je collega’s of voor je netwerk of vereniging.

 

Hieronder zie je het resultaat van een professionele fotoshoot:

 

 

Het is belangrijk om je als professional ook visueel sterk te positioneren op je cv of LinkedIn profiel.

Fotograaf: Hans Peter

Deze voorjaarstrends 2016 voor leiders m/v

Dit voorjaar kent verschillende trends die bruikbaar zijn om meer autoriteit te creëren in je uitstraling. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van rechte lijnen, contrasten en felle kleuren.

– Inzet strepen en rechte lijnen  

Het dragen van strepen en rechte lijnen komt zakelijk over in het onderbewuste.   

– Inzet contrasten 

Contrasten helpen om meer dominantie en autoriteit uit te stralen. 

 – Inzet Ocean blue 

Wil je als leidinggevende naast professioneel, ook toegankelijk en informeel overkomen, dan draag je oceaanblauwe kleuren. Blauwtinten staan voor betrouwbaarheid. 

– Inzet felle en opvallende kleuren
Om zichtbaar te zijn en te blijven, bieden felle en opvallende kleuren een uitkomst. Door een rood jasje te dragen voor een presentatie trek je de aandacht nog meer naar je toe. Het is onmogelijk om een felle, opvallende kleur te negeren.

Mannen 

Hoe straal je leiderschap uit bij informele bijeenkomsten?  Een paar tips:

– Draag zakelijke kleuren zoals blauw, grijs, wit en rood op een andere manier.

– Een colbert is een pre, denk hierbij aan stijllinnen en laat de stropdas thuis.

– Bruine of suède schoenen komen minder formeel over.

– Een witte broek is het minst zakelijk. Vervang deze bij zakelijke bijeenkomsten door kaki of een andere lichte kleur.

– Zorg dat je in ieder geval een kraag draagt. Dus een overhemd of een T-shirt met colbert. Zo houd je in een informele setting toch autoriteit. 

– Alleen een overhemd op een nette broek is ook een optie tenzij je bij warm weer snel last hebt van transpiratie.

Kijk voor meer inspiratie bij Zabeth van Veen op Pinterest ook voor technische stijltips voor mannen.

Zabeth als spreker over autoriteit en het beïnvloeden van het onderbewuste door uiterlijkheden onder andere bij:

  • Women on Board programma van Deloitte, op 18 maart in Brussel voor vrouwelijke bestuurders ( besloten )
  • OnderNamen Woerden, 30 maart voor ondernemers.
  • 1 April bijeenkomst DVD Women, te gast bij gemeente Rotterdam )

Wil je Zabeth zelf inhuren als spreker? Klik dan hier
Zabeth is ook te boeken via sprekersbureau ZijSpreekt


Zabeth in de pers

  • Interview 1 maart 2016 Logeion
  • Interview maart 2016 Communicatie magazine
  • Interview 12 maart AD 
  • Interview Van Hilst communicatie, uitgave half mei 
  • Interview met Ondernamen maart-april editie Amersfoort en mei-juni editie Utrecht 


Executive Performance Coaching en charisma

Uit onderzoek van de Tuft University naar Het gezicht van succes, blijkt dat leiderschap van een gezicht is af te lezen. De gezichten die hoog scoorden op leiderschapeigenschappen, hoorden bij de directeuren van de meest succesvolle bedrijven. Werknemers zien charisma  als een belangrijke eigenschap voor een leider.

‘Executive Performance Coaching‘ is een coachingtrajext voor executives, bestuurders, managers en senior professionals die weten dat ze nog beter kunnen performen en die charismatischer willen overkomen. Wil je als werkgever leiderschap uitstralen, dan is Executive Performance Coaching een programma voor jou.

Zabeth Proof

Bij Zabeth Proof horen producten en diensten die Zabeth van Veen haar klanten aanraadt.  Het gaat hierbij om geteste producten met een goede prijs kwaliteitsverhouding, die een positief effect hebben op je zichtbaarheid.

Leiderschap en gezond uiterlijk

Zabeth Proof 1:

Na 3 jaar wetenschappelijk onderzoek, is sinds maart 2016 de innovatieve, gepersonaliseerde huidverzorgingsoplossing ageLOC Me van Nu Skin op de Nederlandse markt. Met ageLOC Me is het mogelijk om – op basis van 2.000 productcombinaties – een huidverzorgingsprogramma te creëren dat helemaal gericht is op jouw huid. De ingrediënten zijn puur natuur en hypoallergeen. Ze kunnen je helpen om je leiderschap te onderstrepen met een gezond uiterlijk. Geschikt voor mannen en vrouwen. (Info filmpje) Je kunt je via jan@maximumperformance.nl gratis opgeven voor informatie bijeenkomsten over anti-ageing en de laatste innovaties. Gezond ouder worden zonder snijden en spuiten.

Zabeth Proof 2: ImagoMatch heeft heel wat klanten met een technische achtergrond. Ze werken als projectleider, manager of adviseur in de bouw of ze geven advies op het gebied van treinen of rondom het spoor. Speciaal voor hen de tip om zich met “Zakenkleding voor de bouwplaats” te onderscheiden en leiderschap uit te stralen. Te bestellen op www.rivkas.nl   

 

Zabeth Proof 3: Hang bij het opruimen van je kledingkast de kledinghaakjes verkeerd om terug in je kast. Na een jaar weet je precies wat je dat hele jaar niet hebt gedragen. Dat breng je dan naar www.dressforsucces.nl waardoor mensen met weinig inkomen, goed gekleed naar hun sollicitatiegesprek kunnen gaan. Ook door oog te hebben voor anderen, kun je echt leiderschap zichtbaar maken. 

Download de nieuwsbrief hier!